icon-caricon-car-registericon-suitcase

Van NEDC naar WLTP: dit moet u weten over de nieuwe test

Vanaf 1 september 2017 is het al verplicht voor nieuwe motoren in personenauto’s: de nieuwe WLTP-test (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) om het brandstofverbruik, de CO2-emissies, de vervuilende stoffen en het energieverbruik van alternatieve aandrijvingen te meten. Deze test vervangt de oude NEDC-test (New European Driving Cycle). Vanaf 1 september 2018 zal de WLTP verplicht zijn voor alle nieuw verkochte auto’s. Wat verandert er en welke gevolgen heeft dit?

Gebaseerd op realistische rijomstandigheden

Al sinds de jaren ’80 wordt gebruik gemaakt van de NEDC.  Door vele ontwikkelingen in de autotechniek en rijomstandigheden is deze test inmiddels sterk achterhaald. Daarom heeft de Europese Unie een nieuwe test ontwikkeld: de WLTP. Het grootste verschil tussen deze twee testen is dat de oude NEDC gebaseerd is op theoretische rijomstandigheden, terwijl de nieuwe WLTP gebaseerd is op realistische rijomstandigheden. De uitkomsten van de WLTP zullen dan ook verschillen met de uitkomsten van de NEDC.

Wat verandert er met de komst van de WLTP?

Er zijn een aantal grote veranderingen doorgevoerd in de nieuwe WLTP-test. Zo wordt de testduur verlengd van 20 naar 30 minuten, wordt de testafstand vergroot van 11 naar 23,25 kilometer en wordt ook de gemiddelde snelheid aangepast van 34 naar 46,5 kilometer per uur. Daarnaast wordt de maximumsnelheid aangepast van 120 naar 131 kilometer per uur en worden de rij-fasen anders gemeten.

Dit zijn de voordelen van de WLTP

  • Meer realistisch rijgedrag.
  • Hogere gemiddelde en maximum snelheden.
  • Voor brandstofverbruik en CO2-waardes rekeninghouden met optionele uitrustig van individuele auto.
  • Groter scala aan rijomstandigheden (stad, buitenwijk, buitenweg, snelweg).
  • Hoger gemiddeld en maximum vermogen.
  • Stengere eisen aan testauto en meetomstandigheden.
  • Langere testafstanden.
  • Meer realistische omgevingstemperaturen, dichterbij het Europees gemiddelde.
  • Gunstige/ongunstige waardes onder invloed van opties wordt in consumenteninformatie weergegeven.
  • Dynamischer en realistischer optrekken en afremmen.
  • Kortere tussenstops. 

Dit zijn de gevolgen van de WLTP

  • Vanaf 2018 zal de CO2-meting hoger uitvallen. Dit zal zorgen voor een hogere BPM.
  • Vanaf 1 januari 2019 zal de BPM berekend worden op basis van de WLTP-waarden.
  • Auto’s die zijn geproduceerd voor 1 juni 2018 mogen mee in de restantvoorraadregeling. Deze auto’s moeten geregistreerd zijn voor 1 september 2019.
  • Auto’s die geproduceerd zijn na 1 juni 2018 moeten geregistreerd voor 1 september 2018.
  • In het overgangsjaar 2018 zal er zowel op de oude NEDC-wijze als op de nieuwe WLTP-wijze gemeten worden, waardoor de verschillende CO2-waardes naast elkaar voorkomen.
  • Bovenstaande is ook van toepassing op milieulabels. Deze zijn gebaseerd op het relatieve verbruik. In 2019 is deze weergave weer correct.

Meer informatie over de WLTP-test

Met de komst van de WLTP zijn er dus een aantal zaken die veranderen. Heeft u hierover nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt contact met ons opnemen via ons contactformulier.

Terug naar overzicht

Wij helpen u graag verder